۱۳۹۳ بهمن ۲۵, شنبه

گزارشی از آخرین وضعیت محمدصدیق کبودوند در زندان اوین





گزارشی از آخرین وضعیت محمدصدیق کبودوند در زندان اوین

 محمدصدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر علیرغم تحمل هفت سال و نیم زندان همچنان حدود سه سال دیگر را باید در زندان سپری کند. آقای کبودوند تنها به صرف فعالیت‌های حقوق بشری در زندان به سر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدصدیق کبودوند موسس سازمان حقوق بشر کردستان، دهم تیر ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و پس از محاکمه در مجموع به ده سال و نیم زندان محکوم شده است، وی تاکنون بیش از هفت سال و نیم از مدت محکومیتش را سپری کرده است.
محمدصدیق کبودوند در زندان به عفونت کلیه، کاهش شدید قند خون و ضعف شدید جسمی مبتلا شده اما به گفته نزدیکانش اکنون در شرایط بهتر جسمی قرار دارد.
یکی از نزدیکان وی گفت: «خانواده آقای کبودوند به تازگی دوبار تقاضای مرخصی از مسئولان زندان کرده‌اند که با مخالفت آنان روبرو شده، اما ما امیدواریم که مسئولان با مرخصی عید نوروز وی موافقت کنند.»
این منبع همچنین افزود «حدود دو سال و ده ماه از محکومیت این فعال حقوق بشر باقی مانده است.»
محمدصدیق کبودوند در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یکسال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شده است که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.
پرونده مربوط به فعالیت روزنامه نگاری که به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته نامه پیام مردم توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یکسال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد که پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافته است.
پرونده‌ای نیز مربوط به انتشار کتابچه‌ای در مورد زنان و نقض حقوق آنان در ایران که در دادگاه انقلاب آذربایجان غربی مطرح و مفتوح گردیده که فعلاً در مرحله بازپرسی و پیش از دادگاهی است و بلاتکلیف است.
با توجه به توضحیات فوق محمدصدیق کبودوند به ده سال و نیم حبس قطعی شده محکوم و یک پرونده اتهامی دیگر در جریان دارد.
لازم به یادآوری است محمد صدیق کبودوند برنده جایزه هلمن/همت نویسندگان تحت آزار سال ۲۰۰۹ از سازمان دیده‌بان حقوق بشر و نیز برنده جایزه مطبوعات بریتانیا تحت عنوان «روزنامه نگار بین‌المللی سال» در سال ۲۰۰۹ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر