۱۳۹۶ خرداد ۱۰, چهارشنبه

یادی از تاریخ - شورش ۲۵ سال پیش مشهد چه بود؟

#حقوق_بشر #ایران - چرا تهیدستان مشهد در سال ۷۱ بی رحمانه سرکوب شدند



خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۷۱ آمده است:
به دفترم آمدم . اوضاع مشهد را پرسیدم . گفتند دیشب شرارت تا ساعت یک ونیم بعد از نیمه شب ادامه داشته و با دخالت سپاه تمام شده و جمعی را بازداشت کرده اند. خرابی‌های زیادی بار آورده‌اند. در جلسه هیأت دولت، وقت زیادی صرف مسأله مشهد و کیفیت برخورد با آن به منظور جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث مذاکره شد. رهبری هم امروز با احضار وزرای مربوط ، دستور سخت‌گیری داده‌اند.

در نهم و دهم خردادماه ۱۳۷۱ شورش‌هایی در مشهد اتفاق افتاد که شورش حاشیه‌نشین‌های شهری بود. همان‌ها که به وعده‌ی خمینی که مملکت باید برای زاغه‌نشین‌ها باشد می‌بایست مملکت برای آن‌ها ‌می‌بود اما آن‌ها از مملکت و ثروت عمومی آن هیچ سهمی نداشتند و زندگی در حلبی‌آبادها نصیب‌شان شده بود.
خمینی گفته بود که یک موی این کوخ‌نشینان را به همه‌ی کاخ‌نشینان ترجیح می‌دهد اما زمانی که این کوخ‌نشین‌ها از خانه و کاشانه گفتند و به تخریب خانه‌های‌شان اعترض کردند با شدیدترین برخوردها سرکوب و کشته شدند.
شورش نهم خردادماه ۱۳۷۱ از کوی حاشیه‌نشین طلاب شروع شد و به سرعت به مرکز شهر و همه‌ی قسمت‌های آن سرایت کرد.
مردم در غروب همان روز کل شهر را در کنترل خود داشتند اما این امر زیاد دوام نداشت و روز دهم خردادماه با گسیل نیروهای سپاه و بسیج از تهران و دیگر شهرها به شدت سرکوب شد.
در محدوده‌ی خیابان طبرسی، در نزدیکی مقبره‌ی امام هشتم شیعیان محله‌ای قرار دارد که بیش از ۶۰ سال سابقه دارد و به آن «کوی طلاب» می‌گویند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۵۹ واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار شد. او نماینده ولی‌فقیه در خراسان بود. طبسی برای بسط و توسعه‌ی حرم اقدام کرد و محله کوی طلاب به دلیل نزدیکی به حرم مورد مناقشه اهالی محل و مسئولان شهری شهر مشهد قرار گرفت.
مسئولان امر تلاش داشتند که امکانات این محل را به حداقل برسانند تا اهالی مجبور به ترک آن‌جا بشوند.
نهم خردادماه ۱۳۷۱، علی جنتی، استاندار آن زمان خراسان دستور تخریب این محل و دیگر مناطق حاشیه حرم را صادر کرد.
بولدوزرها کار تخریب را آغاز کردند. تخریب‌گران وقتی به انتهای خیابان طبرسی در کوی طلاب رسیدند مردم حاضر به واگذاری خانه‌ها نشدند و شروع به مقاومت کردند.

این مقامت مردم موجب درگیری مردم و نیروهای امنیتی شد. این درگیری‌ها سبب شد که یک کودک دانش‌آموز که از مدرسه بازمی‌گشت مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی قرار بگیرد و کشته شود. مرگ این کودک خشم تهیدستان منطقه را شعله‌ورتر کرد و از محلات دیگر شهر نیز به کمک مردم این منطقه آمدند و در نهایت کلانتری ۳ و ۴ مشهد به تصرف مردم در آمد و مردم مسلح شدند.
درگیری‌ها باعث شد که مردم خشمگین چند بانک و موسسه مالی که آستان قدس رضوی تعلق داشت را به آتش بکشند.
از تعداد دقیق کشته‌شده‌های آن دو روز خبر چندانی در دست نیست اما بیش از ۳۰۰ نفر از معترضان دستگیر شدند.
روزنامه خراسان در تاریخ ۲۱ خردادماه همان سال و چند روز بعد از شورش مردمی از اعدام چهار نفر از کسانی که در این اعتراضات کشته شده بودند خبر داد و اسامی آن‌ها را جواد گنج‌خانلو، غلام‌حسین پورشیرزاد، علی صادقی و حمید جاوید عنوان کرد.
به نقل از توانا

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#مشهد  #شورش - #سرکوب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر