۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

زندانی سیاسی؛ زهر خندی بر ادعاهای انتخاباتی

#حقوق_بشر #ایران - جستاری در مورد زندانی سیاسی زهرا زهتاب چی 



مقاله زیر شرحی از دردها و رنجهای یک زن؛یک مادر در پیچ و خم راهروهای بازجویی و زندان است.این مقاله به قلم یکی از دوستان نه به زندان نه به اعدام به نگارش در آمده است.

مقاله ای از پویا ارجمندی

در حالی که ادعای آزادی خواهی باند باصطلاح اعتدالی حاکمیت گوش فلک را کر کرده است، در حالی که جناح مقابل هم برغم داشتن سابقه مشعشع در زمینه رعایت حقوق بشر! در حال ژست گرفتن های قانون محوری و رعایت حقوق شهروندی است، سر آن داریم که در این مجال نگاهی به پرونده چند زندانی سیاسی در بند بیندازیم تا فاصله دنیای واقعیت زندان و زندانی با شعارهای عوامفریبانه باندی روشن شود، فقط خدا کند که در پایان این ماراتون هر دو جناح جا خالی ندهند و از خود سلب مسؤلیت نکنندو ما ناقض حقوق بشر نشویم!!
 زندانی سیاسی زهرا زهتاب چی، متولد ۱۳۴۸، کار‌شناس ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه ملی (موسوم به بهشتی) و پژوهشگر علوم اجتماعی است او  از تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۲ به همراه همسر، خواهر و دختر ۲۰ ساله اش بازداشت شد. 
زهرا زهتاب چی پس از بازداشت مدت ۱۴ ماه را در بند ۲۰۹، بازداشتگاه ویژه وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین گذراند و پس از آن به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این زندانی سیاسی که تعدادی از اعضای نزدیک خانواده خود را در دهه ۶۰ از دست داده است به اتهام هواداری و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق ایران در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست باصطلاح قاضی صلواتی محاکمه و به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
این زندانی سیاسی که هنوز داغ عزیزانی را که توسط همین حاکمان اعدام شده بودند، در سینه داشت، پس از مدت‌ها حبس طولانی‌مدت در سلول انفرادی و شکنجه، در وضعیت نامساعد روحی بود و شرایط زندان وضعیت وی را وخیم‌تر می ساخت، در همان حال بازجوهای وزارت اطلاعات دولت اعتدالی خانواده وی را تهدید کرده بودند که اطلاع‌رسانی درباره وضعیت او عواقب وخیمی برای ایشان به همراه خواهد داشت و حتی همسرش را صرفا به خاطر پیگیری هایش بازداشت کردند و به مدت ۲۲ روز در زندان نگاه داشتند.
البته تلاش بازجوها مثل همیشه صرفا محکوم ساختن یک متهم نبود بلکه به شیوه مألوف وزارت بدنام، به تسلیم و ندامت کشاندن متهم بود به همین خاطر این زندانی سیاسی در ایام بازجویی زیر شدیدترین فشارهای بازجویان وزارت اطلاعات بخصوص فردی با نام مستعار علوی از مسئولین وزارت اطلاعات و سربازجوی بند ۲۰۹  قرار گرفت تا او را وادار به مصاحبه تلویزیونی علیه خود نمایند. طوری که  زندانی اعلام کرده است که در صورت ادامه یافتن فشارها و اذیت و آزارها علیه وی در اعتراض به این فشارهای قرون وسطایی و ضد بشری ناچار است که دست به اعتصاب غذا بزند و عواقب آن متوجه بازجویان وزارت اطلاعات است.

بله زهرا زهتاب چی را به مدت ۱۴ماه در سلولهای انفرادی۲۰۹، تحت شدیدترین شکنجه ها ی جسمی و روحی قرار دادند تا او را وادار به مصاحبه تلویزیونی علیه خودش نمایند. طوری که او دچار کاهش وزن شدید و انواع بیماری های جسمی و روحی شد. آنان همزمان به شگردهای دیگری برای اختلاف افکندن بین اعضای خانواده روی می آوردند تا این آخرین تکیه گاه زندانی به دنیای آزاد را هم از او بگیرند و بعد ساده تر به هدف شان یعنی تسلیم زندانی برسند. مثلا در مقابل انتشار خبر بازداشت طولانی او در سایت های خبری، قاضی صلواتی برای ایجاد اختلاف در خانواده ، به همسر و پسر او اعلام کرده بود که علت اصلی طولانی شدن بازداشت زندانی تان انتشار خبر بازداشت و نگهداری وی در سلولهای انفرادی توسط مادر اوست .
اکنون پس از گذشت نزدیک به ۵ سال از زمان بازداشت خانم زهتاب چی، او صرفا به خاطر باورهای سیاسی ناهمخوان با حاکمیت سیاسی موجود در زندان است. طبق قوانین بین المللی او هیچ جرم و بزهی مرتکب نشده است که سزاوار این همه فشار فرا طاقت انسان باشد. همین حاکمان که امروز دم از فضای باز سیاسی و آزادی می‌زنند در دهه ۶۰  هزاران جوان را صرفا به خاطر وابستگی سیاسی شان به اپوزیسیون یعنی مجاهدین خلق اعدام کردند که خانواده زهتاب چی نیز در میان آنان بودند. آن چه که در ایام انتخابات جریان می یابد یک فضای کاذب باندی برای فریب مردم است وگرنه هر دو باند حاکم همان سیر منطقی سرکوب دهه ۶۰ را طی می کنند و خانم زهتاب چی با ۱۲ سال محکومیت و حبس در شرایطی ضدانسانی یکی از مصداقهای این واقعیت است. 

پایان 

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#اوین #زندان - #انفرادی – #زهرا_زهتابچی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر