۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۰, شنبه

مصاحبه کامل دکتر محمد ملکی با العربیه نت

#حقوق_بشر #ایران - به جای انتخابات بايد رفراندوم برگزار شود



چند روز قبل از انتخابات دکتر محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در مصاحبه ای با العربیه ضمن " غیر دمكراتیك " و " بی فایده " توصیف كردن انتخابات ریاست جمهوری در ایران, خواستار رفراندوم عمومی درباره نظام سیاسی كشور و یك قانون اساسی جدید برای ایران شد.
جهت اطلاع دوستان متن مصاحبه کامل آقای محمد ملکی را درج کردیم.

سوال 1- آقای دكتر محمد ملكی, به نظر شما انتخابات آینده تغییری در وضعیت داخلی ایران از لحاظ اوضاع سیاسی, اقتصادی, اجتماعی, خواهد داشت؟ 

جواب: به نظر بنده آن چیزی که به نام انتخابات در ایران انجام می‌شود و دو فردی که به عنوان کاندیداهای نهایی در برابر هم قرار گرفته‌اند, از نظر ماهیتی و کلی تفاوتی با هم ندارند. یکی از آنها کسی است که حدود 37 تا 38 است که در کشتارها و زندان کردن‌ها و به ویژه در دهه 60 و سال 67 در کمیته مرگ عضویت داشته و از جنایتکاران زمان است. نفر دیگر نیز که رئیس‌جمهور فعلی است, از اول انقلاب عضو کمیسیون امنیت بوده و در همه کشت و کشتارهای مملکت دست و دخالت داشته است. در این چهار سال هم دیدیم که هیچ کار مثبتی انجام نداده است و علاوه بر اینکه به قول‌هایی که در زمینه‌های آزادی, برابری, عدالت, آزاد کردن زندانیان عمل نکرد, بلکه در سه سال اول حضور او در قدرت, براساس آمارهایی که خودشان ارائه کرده‌اند, بیش از 3هزار نفر اعدام شده‌اند. بنابراین از نظر کلی هر کدام پیروز انتخابات شود, فرقی ندارد. فرق زمانی رخ خواهد که به مردم آزادی, حق اظهار نظر بدهند, مردم را آزاد بگذارند و به زندگی مردم برسند و جلوی این همه دزدی و جنایت را بگیرند و یک تحول اساسی و زیربنایی به خصوص در قانون اساسی به وجود بیاورند و یک قانون اساسی جدید بنویسند و از مردم نظر بخواهند که آیا این نظام را می‌خواهند یا خیر. آن زمان می‌توان گفت تغییری به وجود آمده است.

سوال2- جناح های حامی دولت و برخی جریانات دیگر میگویند كه وجود آقای روحانی بر سر قدرت درحكومت ایران, احتمال وقوع جنگ یا رویارویی نظامی با امریكا و غرب را از میان برد. آیا ایرانبدون روحانی به سوی جنگ با غرب یا امریكا می رود؟ 

جواب: اصولا این ایران نیست که درباره تعیین سرنوشت جنگ تصمیم‌گیرنده باشد. ابرقدرت‌ها هر زمان که مصالحشان اقتضا کند, احساس کنند نیاز به جنگ هست, جنگ می‎کنند و هر زمان احساس کنند نیازی به جنگ نیست, جنگ نمی‌کنند و این بستگی به نظر ابرقدرت‌ها دارد. سوریه و عراق و دیگر مناطق نمونه‌های این موضوع هستند. در این جاها جنگ را چه کسی شروع کرد و به آن دامن زد؟ داعش را چه کسی به وجود آورد. مردم سوریه یک مبارزه مسالمت‌آمیز داشتند. آنها را زدند و کشتند تا موضوع داعش به وجود آمد به اینجا کشیده شد.

سوال 3- چرا روشنفكران وفعالان سیاسی ایرانی در قبال دخالت تهران به نفع رژیم دیكتاتوری بشار اسد و سركوب جنبش مردم سوریه سكوت كرده یا به ندرت اعتراض كرده اند؟ 

جواب: متاسفانه این سکوت یا ناشی از ترس است یا از حرص منافع. آنها که سکوت می‌کنند یا منافعی دارند و یا از ترس جان ساکت شده‌اند, زیرا که این حکومت و این نظام تا کنون ده‌ها هزار نفر را به دلیل اعتقاداتشان و به دلیل اینکه مخالف اعمال و رفتار این حکومت بوده‌اند, اعدام کرده و کشته است. یک نمونه آن موضوع سال 1367 است که تعدادی از افراد, حدود 30هزار نفر که به مدت‌های مختلف و به حکم نظام زندانی شده بودند, با این سوال "تو وابسته به که و چه هستی" اعدام کردند. این مسائل در آن فایل صوتی آقای منتظری که منتشر شد و شاید برای خیلی از مردم ایران باور کردنی نبود.

سوال 4- اگر انتخابات تغییری در ایران را به وجود نمی آورد, راه حل شما برای تغیر دمكراتیك در ایران چیست؟ 

جواب: من بارها گفته‌ام که تغییر دموکراتیک این است که حکومت در مدت دو یا سه ماه به همه ملت این امکان را بدهد که عقیده و نظر خود را بگویند و راه پیشرفت را نشان دهند و با برنامه مدون و کار و فعالیت و گفتگو و آزادی آماده بشوند برای یک رفراندوم. موضوع رفراندوم هم این باشد که آیا نظام فعلی را قبول دارید یا خیر. و این رفراندوم باید زیر نظر سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر و مراجع بین‌المللی انجام بگیرد. اگر اینکار را کردند تغییرحاصل می‌شود ولی اگر اینکار نشوند وضع همینگونه می‌ماند و هر سال سر مردم را گرم می‌کنند و آنها را به پای صندوق‌های رای می‌کشانند.

سوال 5- ملیت ها و اقلیت های مذهبی ایران صحبت از تبعیض مضاعف میكنند, چرا جمهوری اسلامیاین ملیتها را از حقوق اولیه خود مانند آموزش به زبان مادری, یا مثلا حق داشتن مسجد برای اهلسنت در پایتخت محروم كرده است؟ 

جواب: این سوال را باید از خود دولت و حکومت بپرسید که چرا اینکارها را می‎کند و به قول شما چرا اجازه می‌دهد میلیون‌ها شهروند اهل سنت زندگی می‌کنند, اجازه نمی‌دهد یک مسجد داشته باشند. این ظلم و بی‌عدالتی که در حق اقلیت‌ها از جمله مسیحی‌ها, بهائی‌ها, کلیمی‌ها و غیره همه نشان‌دهنده این است که این حکومت یک حکومت مردمی نیست و می‌خواهد به هر نحوی جلوی هر کسی را که بر خلاف عقیده او فکر می‌کند بگیرد به حکومت خودش ادامه دهد.

سوال 6- با توجه به افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و كشورهای منطقه, آیا به قدرت رسیدن یك شخصیت محافظه كار مثل آقای رئیسی یا یك شخصیت " معتدل" مانند آقای روحانی, چه تاثیری در روابط خارجی و منطقه ای ایران خواهد داشت؟ 

جواب: تا آن جایی که می‌گویند و بیان می‌کنند, آقای روحانی معتقد است که باید با دنیا رابطه برقرار کنیم و نمی‌توانیم درهای مملکت را به روی همه کشورهای دنیا ببندیم, اما آنطور که از اعمال و رفتار آقای رئیسی برمیاد, او آدم خشن‌تری است که دنبال این است که دیگران را نگذارد که به مملکت بیایند و کار و فعالیت کنند. این ظاهر امر است ولی باطن چگونه است و چه می‌خواهند بکنند, معلوم نیست.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#انتخابات_ریاست جمهوری #رفراندوم – #زندانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر