۱۳۹۶ مرداد ۱, یکشنبه

جمعبندی نقض حقوق بشر ایران در تیر ماه ۱۳۹۶

 #حقوق_بشر #ایران - جمعبندی نقض حقوق بشر ایران در تیر ماه ۱۳۹۶



آنچه پیش رو دارید جمعبندی از نقض حقوق بشر در تیر ماه سال جاری در شهرهای ایران است. 
این جمعبندی که کاری از کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام است؛ شامل نقض حقوق بشر اعدامها؛ دستگیریها؛ احکام شلاق؛ قطع دست و قتلهای خودسرانه در زندانهای سراسر کشور است. 
به دلیل سانسور و خفقان موجود و عدم وجود اطلاع رسانی دقیق و کامل از اخبار این آمار و اخبار تنها قسمتی از وقایع نقض حقوق بشر در ایران را بازگو می کند. 
با این امید که بتوانیم در آینده با کمک هموطنان؛ دوستان و خانواده های زندانیان اخبار و گزارشهای دقیق تری از آنچه در زندانهای شهرهای مختلف می گذرد را منتشر کنیم.

اعدامها در تیر ماه : 

در تیر ماه تعداد حداقل 90  زندانی در زندانهای ایران اعدام شدند. این اعدامها از تاریخ دهم تیر ماه پس از پایان ماه رمضان شروع شد.
اتهام اکثریت این زندانیان مواد مخدر و قتل بوده است. چند مورد نیز به اتهام محاربه از طریق مسلحانه به اعدام محکوم شده بودند. 
در اعدام شدگان یک زن به نام زینب سعدانلو در زندان مرکزی رشت به اتهام مواد مخدر اعدام شد.
دو تن از این اعدامها در ملأعام در حاشیه سالن ورزشی خیابان آبشار شهر تربت حیدریه صورت گرفت .
اعدامهای تیر ماه در 26 شهر کشور؛ در زندانهای مرکزی لاکان رشت؛ مرکزی زاهدان؛ مرکزی اصفهان؛ نشتارود؛ زابل؛چابهار ؛ایرانشهر ؛مرکزی زاهدان؛ مرکزی بندرعباس؛ عادل آباد شیراز؛ بیرجند؛ رجایی شهر کرج؛ مراغه؛ تایباد؛ زنجان؛ تربیت حیدریه؛ قائمشهر؛ کرمان؛ دریای ارومیه؛ مهاباد؛ همدان؛گرگان ؛اراک ؛سمنان ؛نور؛ و پارسیلون خرم آباد و میاندوآب انجام شد.
این اعدامها اکثرا به صورت جمعی و در گروههای جمعی ۷ نفره؛ ۴ نفره؛ سه نفره و دو نفره صورت گرفت. زندانیان از یک تا سه روز قبل به قرنطینه منتقل و سپس اعدام شدند. بعضی اعدامها به طور مثال در ارومیه در نیمه شب جمعه انجام شد. 
در یک نمونه دردناک یک زندانی در زندان زابل بیش از ۴۸ ساعت قبل از اعدام را زیر شکنجه به ستونی زنجیر شده گذراند.
طیف سنی زندانیان اعدام شده بین ۲۱ تا ۵۰ سال ذکر شده است. در زندان مرکزی زاهدان یکی از زندانیان متهم به مواد مخدر کبیر دهقانزهی هنگام بازداشت ۱۳ ساله بوده و بعنوان شاگرد راننده خودرو به ایران سفر کرده بود که همراه با اقوام خود دستگیر و به اعدام محکوم شده بود. وی پس از ۸ سال و در سن ۲۱ سالگی اعدام شد.

 دستگیریهای تیر ماه:
در تیر ماه حداقل 258 تن از هموطنان در شهرهای کشور تحت عناوین و بهانه های مختلف دستگیر شدند. 
در ماه اخیر ۱۵۵ دستگیری خودسرانه؛ ۸۲ دستگیری سیاسی؛19 دستگیری ادیان و دو دستگیری اجتماعی در ایران انجام شده است.

دستگیریهای خودسرانه : 
۱۵۵ دستگیری خودسرانه در این ماه ثبت شده است. عمده دستگیری ها در مهمانی های مختلط؛ راه اندازی کمپین تلگرامی و ... در شهرهای مشهد: کرج و اهواز صورت گرفته است.
 دستگیریهای سیاسی: بر اساس آمار ثبت شده حداقل ۸۲ نفر به دلائل سیاسی در ماه اخیر دستگیر شده اند. 
این دستگیری ها شامل فعالین مدنی آذربایجانی؛ شهروندان کرد هوادار گروههای کردی؛ هموطنان اهل سنت؛ مربیان و هواداران عرفان حلقه بوده است.چهار نفر از دستگیرشدگان به اتهام تحریک افراد به آسیب رساندن به خودروهای نیروی انتظامی در اینترنت دستگیر شده اند.
 دستگیریها توسط نیروهای امنیتی: حفاظت اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و در شهرهای اشنویه؛ ارومیه؛ دهگلان؛ مهاباد؛ کلیبر؛ یزد ؛ مشهد ؛ سرباز و تهران انجام شده است.

دستگیریهای ادیان: 
در این ماه 19نفر از سایر ادیان دستگیر شدهاند. تمام این نفرات شهروندان بهایی بودند. این دستگیریها توسط مأموران اطلاعات صورت گرفته است. تعدادی از این دستگیرشدگان جهت اجرای حکم حبس صادر شده دستگیر و به زندان منتقل شده اند. دستگیریها عمدتا در شهرهای گرگان؛ شیراز و کاشان انجام شد. 

شلاق؛ شکنجه و قطع دست در ماه اخیر: 
حکم قطع دست از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است. دادستان تهران علیرغم مخالفین شاکیان یک پرونده سرقت حکم قطع دست ۵ جوان را صادر کرد.
حکم قطع دست دیگری در تهران به اتهام دزدی از منزل قاضی صادر شد.

در ماه اخیر مواردی از صدور حکم شلاق داشتیم .در یک مورد یک جوان سی ساله در ملایر ۷۴ ضربه شلاق خورد و در مورد دیگری ۷ نفر در قوچان در ملأعام شلاق خوردند.

همچنین فعالین مدنی آذربایجانی بازداشت شده هنگام دستگیری و در بازداشتگاه اطلاعات سپاه تبریز و زندان حین بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شدند.
موارد دیگری از شکنجه حین بازجویی در زندان داشتیم.
دادستان تهران علیرغم مخالفین شاکیان یک پرونده سرقت حکم قطع دست ۵ جوان را صادر کرد.
حکم قطع دست دیگری در تهران به اتهام دزدی از منزل قاضی صادر شد.
همچنین در ماه اخیر هشت جوان در منطقه پاکدشت برخلاف اصل حفظ کرامت انسانی توسط نیروی انتظامی در خیابانهای شهرستان پاکدشت گردانده شدند. این افراد تنها یک روز قبل دستگیر شده بودند و در هیچ محکمه ای از بابت اتهامات وارده به خود حضور نداشتند.این جوانان را تحت عنوان اراذل و اوباش در سطح شهر گرداندند. 

قتل در زندانها در ماه گذشته:
همچنین در ماه گذشته یکزندانی به نام مهدی اسدی در  سالن11 بند۴ زندان گوهردشت توسط یکی از زندانیان به ‌نام بهادر حداوند که از گماشتگان گرداننده بند محمدی و حفاظت زندان است؛ به قتل رسید.این زندانی در اثر شکنجه و وصل به برق توسط بهادر حداوند به قتل رسیده است.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#زندان #اعدام #دستگیری #قطع دست  #شکنجه #شلاق #قتل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر