۱۳۹۵ آذر ۲۷, شنبه

شکنجه یک زندانی مبتلا به بیماری روحی در قزلحصار

#حقوق بشر #ایران -شکنجه یک زندانی مبتلا به بیماری روحی در قزلحصار 






به نقل از جوانه ها 
یک زندانی با بیماری روحی در زندان قزلحصار کرج که پیش از این گزارش وضعیت بحرانی و اقدام چندین باره به خودکشی او در سایه عدم رسیدگی و تحویل داروهای تجویز شده در خبرگزاری هرانا منتشر شده بود، ظرف هفته گذشته پس از اقدام مجدد به خودکشی، توسط نهادی نامشخص شکنجه شده و آثار سوختگی و ضرب و شتم بر بدنش محرز است.
«مجید کشوری» زندانی با بیماری روحی در زندان قزلحصار در اواخر شهریور ماه سال جاری دست به خودکشی زده بود، روان‌شناس زندان به دلیل افسردگی شدید برای وی نسخه دارویی و قرص نوشته بود. اما مسئولان زندان از تحویل دارو به وی خودداری کردند، از سوی دیگر از انتقال وی به سالن زندانیان تحت نظر پزشک نیز ممانعت بعمل می‌آمد. در کامپیوتر زندان مورد خودکشی وی «مسمومیت غذایی» ثبت شده و شکایت‌ خانواده وی در اداره کل زندان‌ها راه به جایی نبرده بود.

مجید کشوری روز جمعه ۱۹ آذر (یک هفته قبل) برای چندمین بار با طناب اقدام به خودکشی کرد و با حالت «نیمه جان» به بیمارستان لقمان منتقل شد. همان روز آقای کشوری به بیمارستان رجایی کرج منتقل شد و سه روز بعد در بخش آی سی یو این بیمارستان به هوش آمد.
این زندانی بیمار بعد از اینکه توسط نیروهای وابسته به یک نهاد نامشخص مورد شکنجه قرار گرفت، به مدت سه روز در مکانی نامعلوم و تاریک نگهداری شد و پس از بهبود نسبی زخم هایش، روز جاری به بند مربوطه در زندان قزلحصار منتقل شده است. با اینحال همچنان آثار ضرب و شتم و سوختگی روی بدن وی محرز است.

یک منبع نزدیک به این زندانی با تاکید بر اینکه در این مدت یک هفته انتقال به بیمارستان تا بازگشت به زندان، هیچ‌یک از اعضای خانواده کشوری اجازه دیدار با وی را نداشته اند، به گزارشگر هرانا توضیح داد: “مجید در اثر آزارهای ماموران زندان همواره اقدام به خودزنی و خودکشی می کند. حتی روانپزشک زندان نیز بیماری و وضعیت بد روحی اش را تایید کرده، روز پنج شنبه ۱۸ آذر ماموران زندان در جریان اینکه مجید به دنبال طناب است تا خودکشی کند قرار داشتند اما هیچ اقدامی نکردند. خانواده اش نیز مطلع شده بودند و به روانپزشک زندان زنگ زدند اما بازهم اقدامی برای جلوگیری بعمل نیامد. تا اینکه روز بعد دوباره دست به خودکشی زد.”

پیش از این، خانواده کشوری به اداره کل زندان‌ها برای شکایت مراجعه کرده‌ بودند اما مورد خودکشی وی «مسمومیت غذایی» ثبت شده و شکایت‌شان راه به جایی نبرده بود. در مراجعه اخیر این خانواده در مورد بی خبری از این زندانی در مدت بعد از به هوش آمدن در آی سی یو، مقامات قضایی مدعی شدند از این زندانی مواد مخدر کشف شده است. درحالی که برای خانواده وی این سئوال پیش آمده که چگونه ممکن است از کسی که اقدام به خودکشی کرده و ۳ روز در آی سی یو بی هوش بوده، مواد مخدر کشف شود.

مجید کشوری یکی از ۱۲ متهم «شورش» زندان قزلحصار کرج در سال ۸۹ است.از دوازده زندانی محکوم به اعدام در شورش چهارشنبه سوری سال ۸۹ در زندان قزلحصار، حکم ۷ نفر اجرا شد و حکم ۵ نفر از آنان اصطلاحا شکست و به حبس تبدیل شد.

آقای کشوری به مدت حدودا دو سال در زندان رجایی‌شهر نگهداری و سپس در خردادماه سال ۹۲ مجددا به واحد یک زندان قزلحصار منتقل شد. از زمان انتقال دوباره به این زندان، وی همواره توسط مسئولین زندان مورد اذیت و آزار قرار گرفته است. به طوری‌که هرماه سالن وی را عوض می‌کنند.
این زندانی قبل از عید نوروز امسال به واحد ۲ مخصوص اعدامیان منتقل شد در صورتی که محکومیت وی حبس است. به وی گفته شده بود «قرار باز» دارد. بعد از پیگیری خانواده وی، بعد از ۲ ماه اعلام شد اشتباه شده و به واحد ۱ بازگشت.

مجید کشوری یک مرتبه توسط نهاد اطلاعات زندان به مدت ۱۰ روز به سلول انفرادی منتقل شده و معده‌اش دچار خونریزی شد، اما در پرونده ثبت کردند علت، اعتصاب غذا بوده است.


در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر